CREATE ACCOUNT

*

*

*

*

*

*

FORGOT YOUR PASSWORD?

*

 

Wat moet je dan zoal doen als manager? Natuurlijk ga je informatie inwinnen over het functioneren van je medewerker. Feitenmateriaal waaruit blijkt hoe je medewerker functioneert. Waarop wordt er beoordeeld? Welke criteria zijn hiervoor vastgesteld binnen de organisatie. Je kijkt nog eens terug naar het persoonlijk ontwikkelplan dat samen met de medewerker is opgesteld of nog beter de doelstellingen die zijn bepaald. En als je die smart hebt gemaakt is het natuurlijk een appeltje eitje.

En wat doe jij als werknemer aan de voorbereiding van dit gesprek? Bepaal voor jezelf wat je in ieder geval besproken wilt hebben. En als je van je manager nog geen agenda hebt ontvangen, vraag hier dan gerust om. Zorg ervoor dat je zelf feedback hebt gevraagd aan jouw interne en/of externe klanten zodat je dit kunt delen. Denk zelf ook na over je eigen functioneren en check of je je doelstellingen hebt gehaald. Als dit niet het geval is, zorg er dan voor dat je een plausibele verklaring hebt waarom het niet is gelukt. Kijk ook eens of er ten opzichte van vorig jaar verbetering zit in jouw functioneren. En waar zit voor volgend jaar jouw ontwikkeling en wat heb je daarvoor nodig van jouw manager of de organisatie. Kortom neem je eigen functioneren serieus en vraag je je weleens af of jij jezelf zou aannemen.

Zowel een manager als een werknemer mogen het initiatief nemen om dit gesprek te plannen. Sterker nog ik vind dat je beiden de verantwoordelijkheid hebt. Beoordelen en feedback geven heeft te maken met wederzijds respect. Alleen als je weet wat je er eventueel anders moet doen, kun je handelen. En vergeet niet de kracht van positieve feedback en complimenten.

En dus vraag het gewoon als je echt wilt weten hoe je functioneert. Heel veel succes.

Jacqueline

 

TOP